03 marca 2021

Ponad milion pomiarów w programie Domowa Opieka Medyczna

PZU Zdrowie
Z programu Ministerstwa Zdrowia Domowa Opieka Medyczna dla pacjentów z COVID-19 skorzystało już 35 tysięcy pacjentów, którzy wykonali ponad milion pomiarów pulsoksymetrem.

Dzisiaj w Centrum Kontaktu PZU Zdrowie w Gdańsku, które wspiera program, odbyła się konferencja prasowa Ministra Zdrowia Adama Niedzielskiego i Prezes Zarządu PZU Zdrowie Anny Janiczek, z udziałem Wojewody Pomorskiego Dariusza Drelicha. 

– Program Domowej Opieki Medycznej jest wyjątkowy z dwóch względów. Po pierwsze to projekt, który jest realizowany pierwszy raz i stąd wynika jego wysoce innowacyjny charakter, po drugie skala przedsięwzięcia jest ogromna. Współpraca PZU Zdrowie i Ministerstwa Zdrowia to wzorcowy przykład tego, jak powinno wyglądać współdziałanie sektora prywatno-publicznego. Dziękuję za sprawną i skuteczną pracę całemu zespołowi zaangażowanemu w praktyczną realizację koncepcji. Dzięki niej uratowano niejedno zdrowie i życie. Świadomość tego faktu to dla nas wszystkich źródło ogromnej satysfakcji – mówi Aleksandra Agatowska, Prezes PZU Życie SA, która nadzoruje obszar Zdrowia w Grupie PZU.

Apeluję o to, aby każdy, kto otrzyma pozytywny wynik testu na obecność koronawirusa zainteresował się tym programem. Choroba COVID-19 ma tę specyfikę, że może przejść szybko z fazy bezobjawowej do fazy ostrej niewydolności. Miałem okazję rozmawiać dziś z konsultantami, wśród których są lekarze i pielęgniarki, którzy monitorują i analizują wyniki. Z tych rozmów jasno wybrzmiewa, jak ważne jest bieżące monitorowanie stanu zdrowia – mówi Adam Niedzielski, Minister Zdrowia.

Domowa Opieka Medyczna ruszyła na początku listopada, w szczycie drugiej fali pandemii, jako odpowiedź na zwiększone zapotrzebowanie na opiekę medyczną dla pacjentów z koronawirusem. Łącznie pacjenci wykonali już ponad milion pomiarów, z czego blisko 60 tysięcy wymagało konsultacji, dlatego trafiły do Centrum Kontaktu PZU Zdrowie. Dotychczas, dzięki wsparciu konsultantów, ponad 1500 pacjentów w stanie zagrożenia życia trafiło w porę pod opiekę zespołu ratownictwa medycznego.

Program powstał, aby zapewnić poczucie bezpieczeństwa osobom chorującym na COVID-19 w domu, a cztery miesiące po jego uruchomieniu widzimy  wymierne efekty. Nie zapominamy też o wsparciu psychologicznym w tym trudnym dla pacjentów czasie izolacji, w ramach programu pacjenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady psychologicznej. Eksperci podkreślają, że zdrowie psychiczne ma szczególne znaczenie dla skutecznego procesu wyzdrowienia – wyjaśnia Anna Janiczek, prezes Zarządu PZU Zdrowie.

Lekarze PZU Zdrowie z Centrum Kontaktu PZU Zdrowie udzielili 6000 teleporad pacjentom objętych programem. Co ważne, z konsultacji mogą skorzystać także pacjenci, których pomiary pozostają w normie. Centrum Kontaktu PZU Zdrowie działa 24 godziny na dobę. Dyżurują w nim lekarze, pielęgniarki, a także grupa najbardziej doświadczonych pracowników infolinii medycznej PZU Zdrowie.

W Pomorskiem utrzymujemy odpowiednią liczbę łóżek dla pacjentów z koronawirusem. Pamiętamy również o osobach leczonych poza szpitalami. Monitowanie stanu zdrowia jest tutaj niezwykle istotne - pozwala w odpowiednim momencie zareagować, wezwać pomoc. Dlatego program Ministerstwa Zdrowia Domowa Opieka Medyczna, to kolejny ważny instrument walki z COVID -19 – mówi Dariusz Drelich, Wojewoda Pomorski.

Jak działa program Domowa Opieka Medyczna:

1.    Pacjent otrzymuje bezpłatnie pulsoksymetr, za pomocą którego samodzielnie monitoruje puls oraz poziom tlenu we krwi, czyli kluczowe parametry, które wymagają pomiaru podczas chorowania na COVID-19; 
2.    Możliwe jest sparowanie urządzenia z aplikacją PulsoCare TenderHut lub wysłanie pomiaru poprzez formularz na stronie internetowej;
3.    Jeśli stan pacjenta się nagle pogorszy, aplikacja automatycznie wysyła alert o nieprawidłowym wyniku do Centrum Kontaktu, które obsługuje PZU Zdrowie;
4.    Konsultant niezwłocznie dzwoni do pacjenta i w razie potrzeby umawia dla niego telekonsultację lekarską, aby ustalić dalszy sposób postępowania;
5.    W nagłych przypadkach, gdy np. pacjent nie odpowiada lub nie może samodzielnie dotrzeć do szpitala, konsultant wzywa karetkę pogotowia.
6.    Pacjent objęty programem otrzymuje także bezpłatną konsultację z psychologiem PZU Zdrowie.

PZU Zdrowie  to jeden z największych operatorów medycznych w Polsce ze 130 placówkami własnymi i 2200 partnerskimi w 600 miastach w Polsce oraz z własną siecią pracowni diagnostyki obrazowej i centrum telemedycznym.
 

Źródło zdjęć: Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku