Codziennie słuchamy głosów  pacjentów w przekazywanych nam opiniach i dostosowujemy działania do ich oczekiwań. To dla nas bardzo ważne, aby podążać za potrzebami naszych pacjentów i móc się stale rozwijać. Dzięki temu na bieżąco wprowadzamy usprawnienia w poszczególnych obszarach obsługowych. Zależy nam, żeby ścieżka obsługi była prosta i przyjazna.

Stawiamy na  rozwój telemedycyny, aby zawsze być blisko naszych pacjentów. Teleporady umożliwiają szybki kontakt z lekarzem i przeprowadzenie konsultacji bez konieczności wychodzenia z domu.

Wykorzystujemy też innowacyjne technologie ułatwiające diagnostykę i leczenie.

Jesteśmy zaangażowanym zespołem. Każdego dnia pacjenci mogą liczyć na wsparcie i pomoc naszego personelu zarówno podczas wizyt w placówkach, jak i w kontakcie z doradcą na infolinii. Naszym pracownikom przyświeca cel - indywidualne i empatyczne podejście do potrzeb każdego pacjenta.

Rozwijamy sieć naszych centrów medycznych i ujednolicamy ich wizerunek, aby pacjenci czuli się w nich komfortowo.

Przewodnik pacjenta

Chcemy, aby korzystanie z naszej opieki medycznej było dla Ciebie jak najbardziej komfortowe, zarówno podczas rezerwacji usługi jak i wizyty w placówce. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek, które ułatwią Ci korzystanie z opieki medycznej PZU Zdrowie.

 

Jak znaleźć placówkę i lekarza

Możesz skorzystać z ponad 2200 placówek medycznych w 600 miastach w Polsce. 
Do Twojej dyspozycji są Centra Medyczne PZU Zdrowie oraz placówki partnerskie, które oferują szeroki zakres badań diagnostycznych i konsultacji specjalistycznych.

  • Znajdź placówkę najbliżej Twojego miejsca zamieszkania. W placówkach medycznych PZU Zdrowie możesz samodzielnie sprawdzić terminy przyjęć i zakres specjalizacji naszej kadry medycznej.
  • Lekarze PZU Zdrowie w swojej codziennej pracy cechują się profesjonalizmem i troskliwym podejściem do każdego pacjenta. Chcemy, aby każdy, kto korzysta z opieki medycznej PZU Zdrowie, czuł się bezpiecznie, dlatego kładziemy szczególny nacisk na dostęp do najlepszej kadry medycznej. 

    W zakładce znajdź lekarza dowiesz się więcej na temat specjalistów, których znajdziesz w naszych centrach medycznych. 
Jak umówić się na wizytę lekarską lub badanie

Wizytę lekarską, teleporadę oraz badania diagnostyczne możesz umówić w wybrany przez Ciebie sposób:

  1. przez portal mojePZU lub aplikację mobilną mojePZU.
    Jeśli jeszcze z niego nie korzystasz poznaj portal mojePZU i zobacz, jak założyć konto i wygodnie korzystać z naszej opieki medycznej. Będziesz mógł zarządzać wizytami, dodawać dokumentację medyczną, odbierać e–recepty, skierowania i zalecenia lekarskie. Wszystko w dogodnym dla Ciebie miejscu i czasie,
  2. przez całodobową infolinią PZU Zdrowie801 405 905 lub 22 505 15 48 (opłata zgodna z taryfą operatora). Nasi konsultanci pomogą Ci umówić dogodny dla Ciebie termin wizyty,
  3. bezpośrednio w placówce medycznej PZU Zdrowie - pracownik recepcji wskaże Ci dostępne terminy w danej lokalizacji.

Zastanawiasz się, z jakim specjalistą skonsultować swój problem zdrowotny? Skorzystaj z wstępnego wywiadu medycznego dostępnego w portalu mojePZU. Wystarczy, że uzupełnisz krótką ankietę, która zawiera pytania o dolegliwości i ich objawy. Dzięki algorytmom sztucznej inteligencji szacujemy prawdopodobieństwo wystąpienia poszczególnych jednostek chorobowych i wskazujemy specjalistę, z którym możesz skonsultować problem.

Jeśli chcesz skorzystać z tego rozwiązania:

  • „Rozpocznij wywiad medyczny” – gdy umawiasz wizytę na  mojePZU, 
  • lub wejdź w  zakładkę „Zdrowie” z górnej belki portalu, a następnie rozpocznij „Wywiad medyczny”. 

Jeżeli po przeprowadzonym wywiadzie zdecydujesz się umówić wizytę w jednej z placówek PZU Zdrowie, które są oznaczone znacznikiem Premium, możesz dołączyć wynik ankiety do wizyty. Lekarz podczas konsultacji będzie miał wgląd w udzielone przez Ciebie odpowiedzi.  
Potwierdzenie umówionej wizyty otrzymasz w wybrany przez siebie sposób SMS-em lub e-mailem. Dzień przed wizytą wyślemy też SMS przypominający o wizycie.

Jak umówić się na badania medycyny pracy

Badania medycyny pracy możesz umówić na infolinii PZU Zdrowie od poniedziałku do piątku od 8:00 do 18:00. Wystarczy, że zadzwonisz do nas  –801 405 405 (opłata zgodna z taryfą operatora). Nasi konsultanci pomogą umówić dogodny dla Ciebie termin.

Przed rozmową przygotuj skierowanie na badania. W czasie rozmowy poprosimy Cię o dane ze skierowania:

  1. imię i nazwisko,
  2. PESEL,
  3. typ badań (badania wstępne, kontrolne, okresowe, refundacja okularów),
  4. nazwę pracodawcy i REGON,
  5. datę wystawienia skierowania,
  6. termin, do którego badania powinny być wykonane,
  7. stanowisko pracy,
  8. czynniki szkodliwe. 

Pamiętaj, aby w dniu wizyty mieć przy sobie dowód osobisty i skierowanie. Po badaniach otrzymasz od lekarza oryginał i kopię zaświadczenia. Oryginał przekaż swojemu pracodawcy, a kopię zachowaj dla siebie.

Jak odwołać wizytę

Jeśli nie możesz skorzystać z wizyty, pamiętaj, aby ją odwołać. Inny pacjent będzie miał szansę skorzystać z tego terminu. Poinformuj nas o tym przez:

  • mojePZU lub aplikacji mobilnej mojePZU,
  • SMS zwrotny z kodem wskazanym w potwierdzeniu wizyty, 
  • infolinię PZU Zdrowie – 801 405 905 lub 22 505 15 48 (opłata zgodna z taryfą operatora)  
  • kontakt z placówką PZU Zdrowie, w której była umówiona wizyta. 
Jak przygotować się do wizyty w placówce

W dniu wizyty zgłoś się do placówki medycznej 10 min przed planowaną godziną wizyty. Poinformuj nas, jeśli przewidujesz spóźnienie. Możesz to zrobić dzwoniąc bezpośrednio do placówki, numer telefonu znajdziesz w zakładce Nasze placówki

  • Na pierwszą wizytę u specjalisty zabierz dokumentację medyczną. Pozwoli to lekarzowi szybciej Cię zdiagnozować  i wybrać odpowiednie leczenie.
  • Zabierz ze sobą dokument tożsamości.
  • Podczas wizyty małoletniego dziecka, powinien mu towarzyszyć opiekun prawny. Możesz upoważnić w recepcji inną osobę do wizyty z dzieckiem. 
  • Jeśli chcesz, aby do Twojej dokumentacji medycznej i informacji o stanie zdrowia miała dostęp bliska Ci osoba, możesz ją do tego upoważnić w placówce. 

Masz prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej stanu Twojego zdrowia oraz udzielonych Ci świadczeń zdrowotnych. Kopię przygotowanej dokumentacji medycznej możesz odebrać w placówce osobiście lub przez upoważnioną przez Ciebie osobę. 
Wzory wniosków i upoważnień znajdziesz w „Formularze i wnioski”  i w recepcjach placówek medycznych PZU Zdrowie.

W centrach medycznych PZU Zdrowie prowadzimy elektroniczną dokumentację medyczną i dostosowujemy ją do obowiązujących standardów. Dzięki czemu możemy lepiej zadbać o Twoje bezpieczeństwo.:

  1. Podczas wszystkich konsultacji lekarskich możesz otrzymać e-receptę, e- zwolnienie i e- skierowanie zarówno na konsultacje specjalistyczne, jak i badania diagnostyczne.  Podczas teleporady wystawione przez lekarza e-skierowania będą dostępne na mojePZU. Tam też zobaczysz zalecenia lekarza, kody e-recept i informację o wystawionym e- zwolnienieniu.
  2. Możesz dołączyć ważne dokumenty medyczne do zarezerwowanej wizyty w placówce lub teleporady przez mojePZU - lekarz będzie miał do nich dostęp w trakcie wizyty. 
  3. Konsultujący Cię lekarz w  będzie miał dostęp do Twojej dokumentacji medycznej niezależnie od miejsca jej sporządzenia. Dotyczy to placówek własnych PZU Zdrowie. Aby lekarze mieli wgląd do Twojej historii choroby, przy umawianiu wizyty w portalu mojePZU zaznacz zgodę na udostepnienie dokumentacji medycznej.

 

Poznaj portal mojePZU

Jeśli masz opiekę medyczną w PZU Zdrowie, dzięki portalowi mojePZU możesz:

umówić wizytę, badanie lub je odwołać

sprawdzić listę placówek PZU Zdrowie

sprawdzić listę zrealizowanych i nadchodzących wizyt

zweryfikować, czy dana usługa jest w zakresie abonamentu

dowiedzieć się, jak przygotować się do badania

umówić się na zdalną konsultację – poradę medyczną

otrzymać e-skierowanie lub e-receptę

poznać wyniki badań laboratoryjnych

kupić dodatkowe usługi medyczne

przeprowadzić wywiad medyczny, który pomoże w wyborze specjalisty

zamówić przepisane leki do wybranej apteki

złożyć wniosek o refundację lub zwrot kosztów wizyty.

 

Skorzystaj z portalu mojePZU na www.moje.pzu.pl oraz pobierz aplikacje mobilną.

dostępną w App Store

dostępną w sklepie Google Play

dostępną w AppGallery (Huawei)

 

 

Jak założyć konto na mojePZU

Konto na portalu mojePZU możesz założyć na kilka sposobów. Wybierz ten, który najbardziej Ci odpowiada.

Załóż konto na mojePZU za pomocą:

  1. usługi mObywatel
    (opcja dla tych, którzy mają aplikację mObywatel oraz aktywną mTożsamość)
    1. Wejdź na moje.pzu.pl i kliknij Zarejestruj się
    2. Wybierz opcję Zarejestruj się przy użyciu mObywatel i kliknij Generuj kod QR.
    3. Jeżeli korzystasz z komputera, na jego ekranie zobaczysz kod QR. W aplikacji mObywatel na urządzeniu mobilnym otwórz mTożsamość, następnie w lewym dolnym rogu kliknij Przekaż.
      1. Na ekranie Przekaż dane wybierz Instytucji lub firmie.
      2. Zobaczysz ekran z widokiem z aparatu, którym zeskanujesz kod z ekranu komputera. Po zeskanowaniu kodu kliknij Gotowe. Twoja tożsamość została potwierdzona.
    4. Jeżeli korzystasz z urządzenia mobilnego z systemem iOS lub Android, na ekranie urządzenia zobaczysz kod. Kliknij Skopiuj kod, następnie otwórz aplikację mObywatel i kliknij mTożsamość. W lewym dolnym rogu kliknij Przekaż.
      1. Na ekranie Przekaż dane wybierz Instytucji lub firmie. Zobaczysz ekran, gdzie możesz wkleić skopiowany kod. Gdy to zrobisz, kliknij Gotowe. Twoja tożsamość została potwierdzona.
      2. Uzupełnij formularz i zaznacz oświadczenia oraz zgody. E-mail, który podasz na formularzu, będzie Twoim loginem do portalu. Na ten e-mail wyślemy jednorazowy kod weryfikacyjny.
         
  2. usługi mojeID
    (opcja dla tych, którzy mają konto bankowe w PKO Bank Polski, Banku Pekao S.A., ING Banku Śląskim, Inteligo, mBank, Getin Bank SA lub w Banku Spółdzielczym z Grupy BPS). 
    1. Wejdź na moje.pzu.pl i kliknij Zarejestruj się.
    2. Na formularzu do rejestracji wpisz swoje: imię, nazwisko iPESEL. Kliknij Zarejestruj się.
    3. Wybierz opcję Potwierdzenie tożsamości za pomocą usługi mojeID.
    4. Po przekierowaniu na stronę Krajowej Izby Rozliczeniowej – wybierz bank, w którym masz konto z aktywną usługą bankowości elektronicznej.
    5. Zaloguj się do swojej bankowości elektronicznej.
    6. Na stronie banku potwierdź przekazanie danych do mojePZU. Aby potwierdzić tożsamość, bank przekaże Twoje imię, nazwisko i PESEL. Dane te muszą być identyczne z podanymi w formularzu. Zgoda dotyczy przekazania danych spółkom Grupy PZU, które są właścicielami portalu mojePZU. Gdy Twoja tożsamość zostanie potwierdzona, wyświetli Ci się dalsza część formularza rejestracji. 
    7. Uzupełnij formularz i zaznacz oświadczenia oraz zgody. E-mail, który podasz na formularzu, będzie Twoim loginem do konta i będziemy wykorzystywany do komunikacji. Na podany e-mail wyślemy jednorazowy kod weryfikacyjny.
       
  3. e-maila lub telefonu – jeżeli te dane znajdowały się na Twojej  deklaracji przystąpienia do umowy
    (ten sposób wymaga dodatkowego potwierdzenia tożsamości, aby w pełni korzystać z funkcjonalności portalu)
    1. Wejdź na moje.pzu.pl i kliknij Zarejestruj się.
    2. Wprowadź swoje imię, nazwisko i PESEL. 
    3. Podaj e-mail lub numer telefonu, aby potwierdzić swoje dane. 
    4. Odbierz e-mail lub SMS z kodem weryfikacyjnym. 
    5. Wpisz kod i dokończ rejestrację.
    6. Uzupełnij formularz i zaznacz oświadczenia oraz zgody. E-mail, który podasz na formularzu, będzie Twoim loginem do konta i będziemy go wykorzystywać do dalszej komunikacji.
    7. Potwierdź swoją tożsamość, aby w pełni korzystać z portalu mojePZU. Pobierz QR kod i zobacz, jak to zrobić. 
  4. naszej infolinii – aby uzupełnić brakujące dane i dokończyć proces rejestracji konta
    (ten sposób wymaga dodatkowego potwierdzenia tożsamości, aby w pełni korzystać z funkcjonalności portalu)
    1. Zadzwoń do nas – 801 102 007 (opłata zgodna z taryfą operatora). 
    2. Wybierz 5, a następnie 1.
    3. Uzupełnij wymagane dane.
    4. Potwierdź swoją tożsamość, aby w pełni korzystać z portalu mojePZU.
       

To już wszystko! Teraz możesz wygodnie korzystać z opieki medycznej w PZU Zdrowie za pośrednictwem portalu  mojePZU.

Jak umówić wizytę lekarską

Na mojePZU w prosty sposób możesz umówić wizytę lekarską w wybranej przez siebie placówce. 

Zobacz, jakie to proste.

  1. Wejdź na moje.pzu.pl Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu, zarejestruj się. Jeśli masz konto, wpisz swój  e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się
  2. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  3. Poniżej menu głównego, w prawym górnym rogu wybierz opcję Umów wizytę.
  4. Na ekranie pojawi się okno z propozycją wywiadu medycznego:
    1. jeżeli masz wątpliwości, do jakiego lekarza się umówić, kliknij Rozpocznij wywiad medyczny,
    2. jeżeli potrzebujesz konsultacji z konkretnym lekarzem. wybierz Umów wizytę.
  5. W oknie, które pojawi się na ekranie, uzupełnij informacje:
    1. dla kogo umawiasz wizytę – Wybierz pacjenta,
    2. z jakim specjalistą chcesz się umówić – Podaj specjalistę,
    3. w jakim mieście chcesz odbyć wizytę – Wpisz miejscowość,
    4. w jakim terminie chcesz odbyć wizytę.
    Kliknij Dalej. Na ekranie pojawi się lista dostępnych w Twojej okolicy placówek.
  6. Wybierz placówkę, do której chcesz udać się na wizytę. Jeżeli wybrana przez Ciebie placówka:
    1. udostępnia kalendarz wizyt kliknij Wolny termin. Następnie wybierz preferowaną godzinę wizyty i kliknij Umów wizytę. Na ekranie zobaczysz podsumowanie umówionej wizyty.
    2. nie udostępnia kalendarza wizyt, możesz zamówić wizytę z pomocą naszego konsultanta. Kliknij Zamów wizytę i doprecyzuj termin oraz formę kontaktu z naszym konsultantem. Kliknij Umów wizytę. Nasz konsultant powiadomi Cię o terminie umówionej wizyty SMS-em lub e-mailem.
  7. W ustalonym terminie udaj się do placówki. Jeżeli jednak Twoje plany się zmienią pamiętaj, aby odwołać wizytę.
Jak odwołać wizytę lekarską

Twoje plany się zmieniły i nie możesz udać się na umówioną wizytę lekarską? Odwołaj wizytę w mojePZU, aby inni mogli skorzystać z wolnego terminu.

Wystarczy, że:

  1. Wejdziesz na moje.pzu.pl Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu, zarejestruj się. Jeśli masz konto, wpisz swój e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się
  2. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  3. Poniżej menu głównego, w lewym dolnym rogu wybierz opcję Lista wizyt.
  4. Znajdź na liście wizytę, którą chcesz odwołać, i po prawej stronie kliknij Odwołaj, aby inni mogli skorzystać z wolnego terminu.
Jak umówić konsultację telemedyczną

Potrzebujesz porady, skierowania, recepty? Skonsultuj się ze specjalistą bez wychodzenia z domu.

  1. Wejdź na moje.pzu.pl. Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu, zarejestruj się. Jeśli masz konto, wpisz swój e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się
  2. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  3. Poniżej menu głównego, w lewym górnym rogu wybierz opcję Umów konsultację telemedyczną.
  4. Na ekranie pojawi się okno z propozycją wywiadu medycznego:
    1. jeżeli masz wątpliwości, do jakiego lekarza się umówić, kliknij Rozpocznij wywiad medyczny,
    2. jeżeli potrzebujesz konsultacji z konkretnym lekarzem, wybierz Umów wizytę.
  5. W oknie, które pojawi się na ekranie, uzupełnij informacje:
    1. dla kogo umawiasz wizytę – Wybierz pacjenta,
    2. z jakim specjalistą chcesz się umówić – Podaj specjalistę,
    3. w jakiej formie chcesz odbyć telekonsultację – chat, wideokonferencja czy rozmowa telefoniczna,
    4. w jakim terminie chcesz odbyć telekonsultację.
    Kliknij Dalej. Na ekranie pojawi się kalendarz z dostępnymi terminami.
  6. Wybierz lekarza i termin, który Ci odpowiada. Kliknij Wolny termin. Następnie wybierz godzinę oraz formę telekonsultacji (chat, wideokonferencja czy rozmowa telefoniczna) i kliknij Umów wizytę.
  7. Następnie na swój numer telefonu dostaniesz SMS-a z linkiem do strony, za której pośrednictwem odbędziesz telekonsultację. Jeśli będzie to strona moje.pzu.pl w ustalonym terminie zaloguj się ponownie do mojePZU, aby porozmawiać z lekarzem. W menu na górze wybierz zakładkę Zdrowie, a następnie na dole po lewej stronie wybierz opcję Lista wizyt i naciśnij Sprawdź. Z listy wszystkich wizyt wybierz tą, która Cię interesuje. Kliknij Szczegóły i kolejno Przejdź do wizyty.

Jeżeli jednak Twoje plany się zmienią, pamiętaj, aby odwołać wizytę.
 

Jak umówić badanie laboratoryjne

Masz e-skierowanie na badanie laboratoryjne i chcesz się na nie umówić.

  1. Wejdź na moje.pzu.pl Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu, zarejestruj się. Jeśli masz konto, wpisz swój e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się
  2. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  3. Poniżej menu głównego, po lewej stronie wybierz opcję Umów badanie laboratoryjne.
  4. Uzupełnij formularz danymi ze skierowania od lekarza. Wskaż miejsce i termin badania, które Ci odpowiadają. Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól kliknij Dalej.
  5. W wybranych miastach możesz umówić badanie bezpośrednio w punkcie pobrań naszego partnera. Wybierz punkt pobrań, dodaj skan skierowania i umów się na wizytę. Badanie możesz zrealizować w dogodnym dla siebie terminie, w okresie 6 miesięcy od daty umówienia. Na badanie nie musisz zabierać skierowania, pamiętaj jednak, aby użyć kod klienta i numer zlecenia, który wysłaliśmy Ci SMS-em lub e-mailem.
  6. Jeśli w Twoim mieście nie ma punktów pobrań lub żadna lokalizacja Ci nie odpowiada, skorzystaj z opcji Zamów wizytę przez konsultanta.
  7. Nasz konsultant sprawdzi dostępne terminy w preferowanym przez Ciebie czasie i skontaktuje się z Tobą.
  8. W ustalonym terminie udaj się na badania. Jeśli umówiłeś/umówiłaś się na badanie za pośrednictwem konsultanta, nie zapomnij zabrać skierowania.
  9. Po badaniu wykonanym w punkcie pobrań naszego partnera lub w placówce Premium, możesz kliknąć w jej szczegóły i poznać wyniki swoich badań.

Jeśli jest taka potrzeba, gdy umawiasz się w punkcie pobrań na bezpłatne badania, możesz jednocześnie dokupić badania nieobjęte Twoim pakietem lub abonamentem. Usługi płatne możesz opłacić za pośrednictwem dostawcy e-płatności.

Jeżeli to konsultant umówił Cię na usługę płatną, zapłacisz za nią w placówce. 

Jak umówić badanie EKG, USG, RTG, TK, RM, zabieg ambulatoryjny lub rehabilitacyjny

Otrzymałeś skierowanie od lekarza na badanie EKG, USG, RTG, TK, RM, zabieg ambulatoryjny lub rehabilitacyjny i chcesz umówić jego termin.

  1. Wejdź na moje.pzu.pl Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu, zarejestruj się. Jeśli masz konto, wpisz swój  e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się
  2. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  3. Poniżej menu głównego, po prawej stronie wybierz opcję Umów badanie.
  4. Uzupełnij formularz danymi ze skierowania od lekarza. Wskaż miejsce termin badania, które Ci odpowiadają. Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych pól kliknij Dalej.
  5. Jeżeli wybrana placówka udostępnia kalendarz wizyt, kliknij Wolny termin. Następnie wybierz preferowaną godzinę wizyty i kliknij Umów wizytę. Na ekranie zobaczysz podsumowanie umówionego badania.
  6. W innym przypadku wybierz placówkę, w jakiej chcesz wykonać badanie i po prawej stronie kliknij Zamów wizytę.
  7. Doprecyzuj miejsce i datę badania oraz sposób, w jaki nasz konsultant ma się z Tobą skontaktować w sprawie dostępnych terminów. Kliknij Umów wizytę.
  8. W ustalonym terminie udaj się do placówki medycznej. Nie zapomnij zabrać skierowania.
Jak dodać dokumenty przed konsultacją lekarską

Dzięki portalowi mojePZU możesz wymieniać się informacjami z lekarzem przed planowaną wizytą, załączając dokumenty, które chciałbyś z nim omówić podczas wizyty.
(Z tej opcji możesz skorzystać w placówkach, których system medyczny jest połączony z systemem PZU – oznaczamy je w mojePZU jako placówki Premium).

  1. Wejdź na moje.pzu.pl. Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu, zarejestruj się. Jeśli masz konto,wpisz swój e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się
  2. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  3. Poniżej menu głównego, w prawym górnym rogu wybierz opcję Umów wizytę.
  4. Na ekranie pojawi się okno z propozycją wywiadu medycznego:
    1. jeżeli masz wątpliwości do jakiego lekarza się umówić, kliknij Rozpocznij wywiad medyczny,
    2. jeżeli potrzebujesz konsultacji z konkretnym lekarzem, wybierz Umów wizytę.
  5. W oknie, które pojawi się na ekranie, uzupełnij informacje:
    1. dla kogo umawiasz wizytę – Wybierz pacjenta,
    2. z jakim specjalistą chcesz się umówić – Podaj specjalistę,
    3. w jakim mieście chcesz odbyć wizytę – Wpisz miejscowość,
    4. w jakim terminie chcesz odbyć wizytę,
    Kliknij Dalej. Na ekranie pojawi się lista dostępnych w Twojej okolicy placówek.
  6. Wybierz placówkę, do której chcesz udać się na wizytę. Jeżeli wybrana przez Ciebie placówka:
    1. udostępnia kalendarz wizyt kliknij Wolny termin. Następnie wybierz preferowaną godzinę wizyty i kliknij Umów wizytę. Na ekranie zobaczysz podsumowanie umówionej wizyty.
    2. nie udostępnia kalendarza wizyt możesz zamówić wizytę z pomocąnaszego konsultanta. Kliknij Zamów wizytę i doprecyzuj termin oraz formę kontaktu z naszym konsultantem. Kliknij Umów wizytę Niebawem nasz konsultant powiadomi Cię o terminie umówionej wizyty SMS-em lub e-mailem.
  7. Po umówieniu wizyty wybierz w menu na dole strony zakładkę Lista wizyt.
  8. Następnie wejdź w Szczegóły wybranej wizyty i dodaj załączniki, które chcesz omówić z lekarzem (np. wyniki badań). Akceptowalne formaty załączników to jpg, jpeg, txt, pdf. Maksymalna wielkość załączników w formacie txt, pdf nie może przekroczyć 0.5 MB.
Jak sprawdzić zalecenia lekarza, pobrać e-receptę, e-skierowanie po wizycie lub zobaczyć wyniki badań

Od wizyty u lekarza minęło kilka dni. Niestety nie pamiętasz dokładnie zaleceń lekarza, kodu recepty albo nie możesz znaleźć papierowego skierowania.
(Z tej opcji możesz skorzystać w placówkach, których system medyczny jest połączony z systemem PZU – oznaczamy je w mojePZU jako placówki Premium).

  1. Wejdź na moje.pzu.pl. Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu, zarejestruj się. Jeśli masz konto, wpisz swój e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się
  2. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  3. W lewym dolnym rogu ekranu wybierz opcję Lista wizyt i kliknij Sprawdź.
  4. Znajdź wizytę, która Cię interesuje, i po prawej stronie kliknij Szczegóły. W tym miejscu możesz:
    1. przypomnieć sobie szczegóły wizyty i zalecenia lekarza oraz pobrać je w formie pliku PDF,
    2. odczytać kod wystawionej podczas wizyty e-recepty,
    3. pobrać e-skierowania wystawione podczas wizyty,
    4. pobrać wyniki badań laboratoryjnych zleconych podczas wizyty.
Jak sprawdzić czy dana usługa jest w zakresie Twojego produktu

Chcesz umówić się na badanie lub do lekarza, jednak nie wiesz, czy masz tę usługę jw swoim produkcie i czy jest dla Ciebie bezpłatna.

  1. Wejdź na moje.pzu.pl. Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu, zarejestruj się. Jeśli masz konto,  wpisz swój e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się
  2. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  3. W lewym dolnym rogu ekranu wybierz opcję Lista usług i kliknij Sprawdź
  4. Wpisz w wyszukiwarkę usługę, która Cię interesuje.
  5. Jeżeli chcesz skorzystać z usługi, kliknij Umów wizytę i postępuj zgodnie z instrukcją. 
Jak sprawdzić listę placówek medycznych w swojej okolicy

Chciałbyś umówić się na wizytę lub badanie, jednak nie znasz placówek medycznych w swojej okolicy.

  1. Wejdź na moje.pzu.pl. Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu, zarejestruj się. Jeśli masz konto, wpisz swój  e-mail i hasło. Kliknij Zaloguj się
  2. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  3. Na dole, po środku ekranu wybierz opcję Lista placówek i kliknij Sprawdź.
  4. Wpisz w wyszukiwarkę miasto, które Cię interesuje. Poniżej wyświetli się mapa z oznaczonymi placówkami oraz ich lista. 
  5. Jeżeli wybierzesz na mapie konkretną placówkę, pojawi się droga dojazdu do niej.
Jak dodać do swojego konta na portalu niepełnoletnie dzieci i umawiać je na wizyty

To Ty w swoim domu dbasz o zdrowie rodziny. Zależy Ci, aby z jednego miejsca móc umówić wizytę dla siebie jak i swojej pociechy.

  1. Wejdź na moje.pzu.pl. Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu – zarejestruj się. Jeśli masz  konto – wpisz swój adres e-mail oraz hasło. Kliknij Zaloguj się.
  2. W prawym górnym rogu ekranu kliknij swoje imię, następnie z listy rozwijanej wybierz mój profil.
  3. W sekcji MOJE DZIECKO kliknij Dodaj dziecko
  4. Uzupełnij dane dziecka i kliknij Zapisz

Gotowe.

Jak umawiać wizyty dla dziecka przez oboje opiekunów

Chciałbyś, aby drugi z opiekunów  dziecka miał możliwość umówienia go na wizytę do lekarza przez mojePZU.

  1. Wejdź na moje.pzu.pl. Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu – zarejestruj się. Jeśli masz konto – wpisz swój adres e-mail oraz hasło. Kliknij Zaloguj się.
  2. W prawym górnym rogu ekranu kliknij swoje imię, następnie z listy rozwijanej wybierz mój profil.
  3. W sekcji MOJE DZIECKO, przy danych dziecka kliknij Dodaj dane drugiego opiekuna
  4. Uzupełnij formularz danymi drugiego opiekuna, który posiada konto w serwisie moje.pzu.pl ( dane musza się zgadzać z tymi które drugi użytkownik podał podczas rejestracji konta) i kliknij Wyślij
     
Jak otrzymać zwrot kosztów za wizytę u lekarza zrealizowaną poza siecią placówek PZU Zdrowie

Zależy Ci na szybkiej wizycie u lekarza, niestety na infolinii dowiadujesz się, że gwarantowany w umowie termin konsultacji jest niedostępny w placówkach sieci PZU Zdrowie w Twojej okolicy.

  1. Konsultant poinformuje Cię o możliwości realizacji wizyty na swój koszt i ubieganiu się o zwrot poniesionych środków. 
  2. Po otrzymaniu zgody idź do dowolnej placówki na wizytę, której potrzebujesz. 
  3. Po wizycie wejdź na moje.pzu.pl. Jeśli nie masz jeszcze konta na portalu – zarejestruj się. Jeśli masz konto – wpisz swój adres e-mail oraz hasło. Kliknij Zaloguj się.
  4. W menu na górze strony wybierz zakładkę Zdrowie.
  5. W prawym dolnym rogu ekranu wybierz opcję Moje refundacje/zwroty i kliknij Sprawdź
  6. Pod menu głównym wybierz opcję Zwroty, a następnie w boksie USŁUGI DO WNIOSKU O ZWROT, wybierz te, dla których chcesz złożyć wniosek i kliknij ZŁÓŻ WNIOSEK.
  7. Możesz sprawdzić status wniosków dla każdej z osób wybierając odpowiednią zakładkę. 
  8. Aby złożyć nowy wniosek, naciśnij przycisk Złóż wniosek i wypełniaj kolejno pola:
    a.    Rodzaj usługi, której ma dotyczyć refundacja 
    b.    datę wykonania usługi (Data usługi) i kliknij Dodaj.
  9. Uzupełnij numer faktury jaką otrzymałeś za usługę oraz jej koszt.
  10. Następnie w sekcji DODAJ ZAŁĄCZNIKI dodaj dokumenty potwierdzające wykonanie usługi – fakturę lub rachunek. Kliknij na Dodaj lub przeciągnij plik z dysku komputera i upuść go w wyznaczonym polu. Dopuszczalne formaty plików to: .jpg, .png, .bmp, .doc, .docx, .xls, .xlsx, .ppt, .pptx, .ppe, .pdf, .xps, .txt, .rtf o maksymalnej wielkości 10 MB każdy. Możesz dodać maksymalnie 10 załączników.
  11. W sekcji SPOSÓB WYPŁATY wybierz interesującą Cię opcję: Przelew bankowy (dla opcji przelew bankowy wypełnij pole Nr konta) lub Poczta.
  12. Sprawdź/uzupełnij DANE KONTAKTOWE. Jeśli wszystko się zgadza kliknij przycisk WYŚLIJ. Twój wniosek zostanie przekazany do rozpatrzenia i pojawi się na liście wniosków ze statusem ZGŁOSZONY.

 

Teleporady

Masz problem zdrowotny, który wymaga konsultacji lekarskiej? Potrzebujesz porozmawiać z lekarzem o swoich dolegliwościach i omówić wyniki badań? Chcesz otrzymać skierowanie, receptę lub – jeśli takie będą wskazania medyczne – zwolnienie lekarskie? Możesz to zrobić bez wychodzenia z domu – skorzystaj z naszych telekonsultacji. Dowiedz się więcej tutaj.

 

Przygotuj się do badań

Przed wykonaniem badania sprawdź, jak prawidłowo się do niego przygotować. Odpowiednie przygotowanie zwiększa efektywność oraz wiarygodność wyników badania. Daje też szansę na szybszą i lepszą diagnozę oraz ocenę stanu zdrowia.

 

Przygotowanie do USG jamy brzusznej

Dzień przed badaniem:

  • dieta lekkostrawna, z wyłączeniem jarzyn, owoców, ciemnego pieczywa,
  • przyjąć Espumisan 3 x 2 kapsułki – najlepiej po głównych posiłkach.

 W dniu badania:

  • rano przyjąć 2 kapsułki Espumisanu, popijając małą ilością wody,
  • 6 – 7 godzin przed badaniem nie wolno przyjmować żadnych pokarmów stałych, napojów gazowanych, kawy, mocnej herbaty, żuć gumy, palić papierosów, bez wysiłku.
Przygotowanie do USG jamy brzusznej i pęcherza moczowego

Dzień przed badaniem:

  • dieta lekkostrawna, z wyłączeniem jarzyn, owoców, ciemnego pieczywa,
  • przyjąc Espumisan 3 x 2 kapsułki – najlepiej po głównych posiłkach.

 
W dniu badania:

  • rano przyjąć 2 kapsułki Espumisanu, popijając małą ilością wody,
  • 6 – 7 godzin przed badaniem nie wolno przyjmować żadnych pokarmów stałych, napojów gazowanych, kawy, mocnej herbaty, żuć gumy, palić papierosów, bez wysiłku,
  • na 1 godzinę przed badaniem wypić 1 – 1,5 L niegazowanej wody i nie oddawać moczu.

Na badanie zgłosić się z uczuciem parcia na pęcherz moczowy.

Przygotowanie do USG transrektalnego

Dzień przed badaniem wieczorem lewatywa, w dniu badania rano lewatywa.

Na badanie zgłosić się z pełnym pęcherzem.

Przygotowanie do pobierania krwi na badanie analityczne

Na pobranie krwi do badań analitycznych należy zgłosić się:

  • na czczo,
  • po przespanej nocy,
  • w godzinach porannych (7 – 10),
  • w miarę możliwości po odstawieniu leków i preparatów witaminowych (po konsultacji z lekarzem),
  • w dniu poprzedzającym badanie należy ograniczyć wysiłek fizyczny, stosować normalną mieszaną dietę oraz nie spożywać alkoholu.

 
Na pobranie krwi do badań nie powinno się zgłaszać:

  • w okresie głodzenia lub przyjmowania obfitych posiłków,
  • w okresie miesiączki.

W niektórych przypadkach wykonywane są badania krwi po posiłku i po przyjętych lekach. Badania takie wykonuje się wg wskazań lekarza.

Pobieranie nasienia do badania ogólnego
  • Termin badania należy ustalić telefonicznie w Laboratorium, w którym będzie ono wykonywane – dane teleadresowe naszych placówek znajdą Państwo tutaj
  • Przed badaniem należy zachować minimum 3 dniową abstynencję płciową.
  • Całość, uzyskanego drogą masturbacji nasienia, należy oddać do jałowego pojemnika w wyznaczonym pomieszczeniu, wskazanym przez personel Punktu Pobrań (jeżeli takie pomieszczenie jest dostępne lub w przypadku oddania nasienia poza Punktem Pobrań, dostarczyć materiał w temperaturze 20-37 stopni C, maksymalnie do 60 min od oddania (optymalny czas – 30 min.).
Przygotowanie do badania USG prostaty przez powłoki brzuszne

Badanie obejmuje ocenę pęcherza moczowego, ogólna ocenę prostaty (gruczołu krokowego), oraz ocenę zalegania moczu po opróżnieniu pęcherza.

Warunkiem koniecznym do zbadania prostaty przez powłoki brzuszne, jest możliwie maksymalne wypełnienie pęcherza. W przeciwnym wypadku gazy w końcowym odcinku jelit, uniemożliwiają dostęp fali ultradźwiękowej do tego gruczołu.

Aby pęcherz moczowy był prawidłowo wypełniony, należy ponad godzinę przez wyznaczonym terminem badania wypić 1 do 1,5 litra niegazowanych płynów i nie oddawać moczu. Po pierwszej części badania pacjent wychodzi do łazienki i wraca do gabinetu w celu pomiaru ilości moczu pozostałej w pęcherzu.

Na badanie należy ( w miarę możliwości) przynieść wyniki poprzednich badań USG danej okolicy, lub wyniki innych badań – związanych z problemem.

Przygotowanie do RTG Kręgosłupa i jamy brzusznej
  • Na dwa dni przed prześwietleniem nie spożywać pokarmów wzdymających jak: groch, fasola, kapusta, chleb razowy, owoce.
  • W przeddzień badania, najpóźniej do godz. 15.00 należy przyjąć środek przeczyszczający.
  • Na badanie należy przyjść na czczo. Jeżeli ma się ono odbyć w godzinach popołudniowych, można zjeść lekkostrawne śniadanie.
Pobieranie moczu na posiew i badanie ogólne

Pobieranie moczu u dorosłych:

Do badania należy pobrać pierwszy mocz poranny. Mocz na posiew należy pobrać do sterylnego naczynia. Mocz na badanie ogólne do pojemnika jednorazowego użytku.

  • Przed pobraniem moczu należy dokładnie umyć ręce wodą i mydłem i wytrzeć je w czysty ręcznik.
  • Przed oddaniem moczu należy dokładnie umyć wodą i mydłem okolice cewki moczowej: kobiety – okolice sromu od przodu w kierunku odbytu, mężczyźni – żołądź po odsunięciu napletka.
  • Oddać mocz. Uwaga: pierwszą niewielką porcję należy oddać do toalety, w celu wypłukania cewki moczowej z bakterii i nabłonków. Kilka ml. moczu przeznaczonego na posiew należy oddać do sterylnego naczynia. Kilkadziesiąt mililitrów moczu (50-100 ml) przeznaczonego na badanie ogólne należy oddać do jednorazowego pojemnika. Końcową porcję moczu należy oddać do toalety.

 
Pobieranie moczu na posiew u niemowląt lub małych dzieci:

  • Rozebrać dziecko od pasa w dół w ciepłym pomieszczeniu (najlepiej rano po karmieniu).
  • Umyć dokładnie okolicę ujścia cewki moczowej: dziewczynki - okolice sromu od przodu w kierunku odbytu, chłopcy - żołądź po odsunięciu napletka.
  • Unieść niemowlę w górę i masować mięśnie grzbietu wzdłuż kręgosłupa od góry ku dołowi. Z chwilą oddawania moczu podstawić przygotowany pojemnik, przepuszczając pierwszą porcję moczu tak jak podano wyżej. Uwaga: moczu na posiew nie należy pobierać do przylepianych woreczków.

Próbkę moczu należy jak najszybciej dostarczyć do laboratorium. Jeśli nie jest to możliwe, zamknięty pojemnik przechowywać w lodówce do czasu dostarczenia.

Pobieranie nasienia na posiew
  • Przygotować jałowy pojemnik. Jeśli lekarz zlecił wykonanie badania w kierunku beztlenowców, dodatkowo należy przygotować strzykawkę i igłę do iniekcji w nasadce zabezpieczającej ostrze.
  • Przed pobraniem nasienia należy dokładnie umyć wodą i mydłem ręce i prącie (należy odciągnąć napletek i umyć żołądź).
  • Oddać mocz do toalety. Strumień moczu wypłukuje drobnoustroje kolonizujące początkowy odcinek cewki moczowej.
  • Oddać nasienie drogą masturbacji do jałowego pojemnika.
  • Próbkę przesłać do laboratorium w jałowym pojemniku – jeśli wykonywany będzie wyłącznie posiew tlenowy. Jeśli lekarz zlecił wykonanie posiewu beztlenowego, próbkę wciągnąć do jałowej strzykawki, usunąć ze środka nadmiar powietrza, zabezpieczyć strzykawkę igłą Uwaga: nie należy ściągać nasadki zabezpieczającej ostrze igły.

 Próbkę w jałowym pojemniku lub strzykawce należy dostarczyć do laboratorium w najkrótszym możliwym czasie, jednak nie dłuższym niż
2 godziny.

Pobieranie kału w kierunku Salmonella i Shigella

Próbki kału do badania w kierunku nosicielstwa Salmonella i Shigella należy zbierać w ciągu trzech kolejnych dni. Przed rozpoczęciem zbiórki próbek należy zaopatrzyć się w punkcie pobrań w 3 wymazówki z podłożem transportowym Stuarta.

  • Przed oddaniem kału należy całkowicie opróżnić pęcherz moczowy.
  • Kał należy oddać do czystego, suchego naczynia (basen lub inny pojemnik przeznaczony do tego celu).
  • Za pomocą wymazówki należy pobrać próbkę kału i umieścić ją w podłożu transportowym.
  • Próbki w podłożu transportowym należy przechowywać w temperaturze pokojowej.
  • Na każdej próbce należy napisać datę i godzinę pobierania materiału.

Trzeciego dnia, tj. w dniu pobrania ostatniej próbki, w godzinach porannych należy dostarczyć wszystkie próbki do laboratorium.

ZBIÓRKA DOBOWA MOCZU

Zbiórkę dobową moczu przeprowadza się w okresie 24 godzin.

  • W dniu rozpoczęcia zbiórki dobowej pierwszą poranną porcję moczu należy oddać do toalety.
  • Każdą następną porcję oddanego moczu należy w całości przenieść do pojemnika przeznaczonego do zbierania moczu. Należy zanotować godzinę rozpoczęcia zbiórki moczu.
  • Pojemnik ze zbieranym moczem należy przechowywać w lodówce.
  • Czynności zbierania każdej porcji moczu należy powtarzać aż do następnego dnia.
  • Następnego dnia rano zbiórkę moczu zakończyć w godzinie, jej rozpoczęcia tj. jeśli zbiórkę rozpoczęto o godz. 7.00 należy ją zakończyć następnego dnia o godz. 7.00.
  • Po zakończeniu zbierania moczu należy dokładnie wymieszać całą zawartość pojemnika, zmierzyć jej objętość a następnie odlać próbkę (około 50-100ml) do jednorazowego pojemnika i dostarczyć do laboratorium.
  • Na kartce dołączonej do próbki należy koniecznie podać dokładny czas rozpoczęcia i zakończenia zbiórki oraz całkowitą objętość zebranego moczu.

 Jeśli z jakiejś przyczyny choćby jedna porcja moczu, oddana w czasie dokonywanej zbiórki, nie została przeniesiona do pojemnika przeznaczonego do zbierania moczu, zbiórkę należy przeprowadzić ponownie w innym dniu.

Pobieranie kału na badanie mikrobiologiczne i analityczne

Do badania należy pobierać kał z kilku miejsc, szczególnie tych zawierających krew, śluz lub ropę. Jeśli w stolcu widoczne są pasożyty należy oddzielić je od próbki kału, wypłukać wodą i przesłać w oddzielnym pojemniku zawierającym niewielką ilość 0,85% NaCl lub wody.

  • Przed oddaniem kału należy całkowicie opróżnić pęcherz moczowy.
  • Kał należy oddać do czystego naczynia (basen lub inny pojemnik przeznaczony do tego celu).
  • Za pomocą łyżeczki pojemnika transportowego pobrać próbkę o wielkości zależnej od rodzaju badania. Do badań bakteriologicznych, mykologicznych i wirusologicznych – próbka wielkości orzecha laskowego.
  • Do badań parazytologicznych i badania ogólnego – próbka wielkości orzecha włoskiego w przypadku kału płynnego do badania należy przesłać 2 – 3 ml.

Próbkę kału należy przesłać do laboratorium w możliwie najkrótszym czasie od chwili pobrania. Dopuszczalne jest przechowywanie próbki
w temperaturze pokojowej do 2 godz. W czasie dłuższym wyłącznie w temperaturze lodówki.

W przypadku posiewu w kierunku Campylobacter, jeśli nie jest możliwe natychmiastowe przysłanie kału do laboratorium zaleca się przysłanie próbki w wymazówce z podłożem transportowym Stuarta.

Uwaga: Kał nie jest materiałem diagnostycznym do badania w kierunku owsików (Enterobius vermicularis). Do badania w tym kierunku należy pobrać wycier z odbytu przy pomocy zestawu pobranego z punktu pobrań lub zakupionego w aptece.

Przygotowanie do badania EKG Wysiłkowego

EKG wysiłkowe służy do oceny pracy serca podczas wysiłku. Test wykonywany jest na bieżni ruchomej. Badanie składa się z kilku etapów, podczas których zwiększa się stopniowo wysiłek jaki musi wykonać pacjent. W trakcie badania na bieżąco rejestrowane jest EKG oraz ciśnienie tętnicze krwi. Badanie jest wykonywane na zlecenie lekarza.

Wskazania do badania:

  • diagnostyka choroby wieńcowej,
  • stan po przebytym zawale mięśnia serca,
  • ustalenie leczenia farmakologicznego u osób z chorobą wieńcową, nadciśnieniem tętniczym i arytmii,
  • ocena skuteczności angioplastyki wieńcowej,
  • ocena zdolności fizycznej u sportowców.

Informacje przed badaniem:

  • na badanie należy zgłosić się ze skierowaniem od lekarza,
  • należy przedstawić wynik badania EKG spoczynkowego wykonanego najwyżej 1 miesiąc przed planowanym testem, oraz przedstawić do wglądu (jeżeli było wykonane) wynik echa serca, Holtera EKG oraz ostatni wynik EKG wysiłkowego (jeżeli badanie było już wykonywane),
  • poinformować o aktualnie przyjmowanych lekach i przebytych chorobach serca.

 
Przygotowanie do badania:

  • na badanie należy zgłosić się ok. 2 godziny po lekkim posiłku,
  • w dniu badania nie należy wykonywać nadmiernego wysiłku, palić papierosów, pić mocnej kawy czy herbaty,
  • w dniu badania przyjąć zalecane stale leki, chyba że lekarz kierujący postanowi inaczej,
  • można zabrać ze sobą strój sportowy: buty na miękkiej podeszwie, spodnie dresowe lub szorty,
  • mężczyźni powinni ogolić górną część klatki piersiowej,
  • podczas badania należy zgłaszać wszelkie nagłe dolegliwości (np. ból w klatce piersiowej, duszność, osłabienie, zawroty głowy).

 Po badaniu:

  • wskazany jest kilkunastominutowy odpoczynek w poczekalni przed gabinetem,
  • z wynikiem badania należy zgłosić się do lekarza prowadzącego.

 

Co warto wiedzieć o koronawirusie

W trosce do zdrowie i bezpieczeństwo naszych pacjentów przygotowaliśmy e-book COVID-19. 
W e-booku znajdziesz  m.in. informacje:

  • jak chronić się przez infekcją,
  • co zrobić jeżeli pojawią się objawy choroby,
  • jakie szczepionki są akceptowane w Polsce i jaka jest ich skuteczności,
  • jak wrócić do pełnej sprawności po przebytej chorobie.

COVID – 19  zostanie z nami najprawdopodobniej na dłużej, dlatego warto wiedzieć jak najwięcej
o tej chorobie i czerpać informacje ze sprawdzonych źródeł. 
e-book pobierzesz tutaj