11 marca 2021

Przesilenie wiosenne – jak sobie z nim radzić?

Wraz z nadejściem wiosny spodziewamy się zastrzyku energii i siły do działania. Tymczasem wiele osób doświadcza obniżenia i wahań nastroju, osłabienia i ciągłego zmęczenia. Wynika to z przesilenia wiosennego, które wpływa znacząco na samopoczucie.

Co to jest przesilenie wiosenne?

Przesilenie wiosenne ma miejsce, gdy kończy się zima i zaczyna wiosna – zwykle przypada na okres marca i kwietnia. Jest to czas dynamicznych zmian temperatury i warunków atmosferycznych, co może odbijać się na naszym samopoczuciu. Szczególnie dotkliwie mogą to odczuwać osoby wrażliwe na zmiany pogody i ciśnienia, a także chorzy na choroby przewlekłe. Objawy zwykle utrzymują się od kilku do kilkunastu dni i ustępują samoistnie.

Przyczyny przesilenia wiosennego

Główną przyczyną przesilenia wiosennego są gwałtowne zmiany pogody. W okresie przejściowym pomiędzy zimą a wiosną często występują znaczne skoki temperatury, które sprzyjają przegrzaniu lub wychłodzeniu. Dodatkowo jesteśmy często osłabieni po zimie z powodu zmniejszonej aktywności fizycznej, niedoboru światła słonecznego czy słabo zbilansowanej diety, która może prowadzić do wystąpienia niedoborów witamin i składników mineralnych. Wszystkie te czynniki, oprócz wpływu na samopoczucie, mogą także predysponować do częstszego występowania infekcji i ogólnego osłabienia odporności.

Objawy przesilenia wiosennego

Objawy przesilenia wiosennego trwają zwykle maksymalnie kilkanaście dni. Szczególnie dotkliwie mogą odczuwać je osoby z chorobami przewlekłymi, takimi jak np. nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, niewydolność serca czy POChP, osoby po zabiegach lub po przejściu ostrej choroby. Okres przesilenia może również dać się mocno we znaki osobom przemęczonym, które bardzo dużo pracują i nie odpoczywają. Do najczęstszych objawów należą:

  • osłabienie,
  • brak energii i uczucie ciągłego zmęczenia,
  • bóle głowy,
  • drażliwość i wahania nastrojów,
  • spadek nastroju,
  • niepokój,
  • zaburzenia snu,
  • brak apetytu.

Wszystkie z nich są bardzo niespecyficzne i oprócz przesilenia wiosennego mogą towarzyszyć również wielu poważnym jednostkom chorobowym. 

Co robić, jeśli objawy się utrzymują?

Jeśli odczuwasz objawy przesilenia wiosennego dłużej niż 2-3 tygodnie, warto skonsultować się z lekarzem. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu zadecyduje, czy odczuwane objawy wymagają przeprowadzenia badań dodatkowych. Nie należy ich ignorować, gdyż mogą świadczyć o rozwijającej się chorobie.

Jak walczyć z przesileniem wiosennym?

Objawy przesilenia wiosennego stosunkowo szybko mijają i po prostu należy przeczekać tan czas. Można jednak wspomóc organizm, aby szybciej dostosował się do panujących warunków. Poniżej przedstawiamy kilka sposób:

  • Zadbaj o odpoczynek. Każdy z nas go potrzebuje, szczególnie w trudnym okresie przesilenia wiosennego. Staraj się nie zarywać nocy i wysypiać się każdego dnia. Zadbaj też o to, aby mieć codziennie nieco czasu dla siebie.
  • Zwiększ aktywność fizyczną. Wiele osób w okresie zimowym ma bardzo mało ruchu. Jeśli jesteś jedną z nich, spróbuj to zmienić. Aktywność fizyczna pomaga znacząco poprawić samopoczucie i pozwala na szybszy powrót do formy na wiosnę. Szczególne korzyści przynosi ruch na świeżym powietrzu. Pamiętaj tylko, żeby poziom aktywności zwiększać stopniowo, aby nie nabawić się kontuzji.
  • Zadbaj o swoją dietę – jedz dużo warzyw i owoców. Zimą często zmniejsza się ich ilość na naszych talerzach w związku z mniejszym wyborem warzyw i owoców sezonowych. Warto jednak zadbać o ich odpowiednią zawartość w codziennej diecie, gdyż są bogate w witaminy i składniki mineralne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
  • Pij odpowiednią ilość wody. Jeśli nie pamiętasz o regularnym nawadnianiu, bardzo łatwo możesz doprowadzić do lekkiego odwodnienia. Jego objawy nałożone na symptomy związane z przesileniem wiosennym mogą jeszcze bardziej pogorszyć Twoje samopoczucie.

Katarzyna Łyś,  Biuro Medyczne PZU Zdrowie