8 września 2020
A A A

Maty do akupresury (nowy trend). Czy są skuteczne, co dają, czym się kierować przy wyborze?

W związku z siedzącym trybem życia, ból pleców staje się coraz bardziej rozpowszechnionym problemem. Dlatego naturalnie szukamy sposobów na jego złagodzenie. Jednym z popularnych ostatnio akcesoriów są maty do akupresury – czy rzeczywiście mogą pomóc?

Czy używanie maty może Ci pomóc?

Odpowiedź brzmi: to zależy. W zależności od przyczyny bólu, mata może go całkowicie zniwelować, zmniejszyć lub nie przynieść żadnego efektu. Nie należy jednak od razu się zniechęcać i warto ją wypróbować, ponieważ skutecznie łagodzi dolegliwości bólowe w wielu schorzeniach. Przed rozpoczęciem korzystania z maty należy skonsultować się ze swoim lekarzem lub fizjoterapeutą, aby określił, czy nie ma żadnych przeciwwskazań zdrowotnych do jej użytkowania. 
Regularne stosowanie maty zwiększa intensywność przepływu krwi, przyspiesza metabolizm tkanek poddawanych uciskowi, zmniejsza stany zapalne mięśni i stawów oraz pomaga rozluźnić włókna mięśniowe. W związku z tym możliwe jest osłabienie lub nawet całkowite zniesienie bólu pleców, który często wynika z nadmiernego napięcia i skurczu mięśni lub zapalenia włókien mięśniowych. 
Ucisk zwiększa również produkcję endorfin, które są naturalnymi środkami przeciwbólowymi oraz tak zwanymi „hormonami szczęścia”. Regularne używanie maty może więc długofalowo poprawić nasze samopoczucie.
Należy pamiętać, że mata może być traktowana jedynie jako środek pomocny w łagodzeniu bólu, a nie leczenie, o którym zawsze powinien zdecydować lekarz.

Co to jest akupresura?

Akupresura jest techniką pochodzącą z Chin. W swojej oryginalnej formie polega na uciskaniu odpowiednich punktów na ciele, co ma przekładać się na funkcjonowanie całego organizmu. Skuteczność tradycyjnej metody nie została udowodniona, a wywoływane przez nią wrażenie poprawy jest najprawdopodobniej wynikiem efektu placebo.
Konstrukcja mat do akupresury nawiązuje do tej techniki, jednak opiera się na równoczesnym punktowym uciskaniu większych powierzchni. Maty składają się z szeregów krążków z kolcami, które generują nacisk i w konsekwencji zwiększają przepływ krwi, co przynosi korzystne efekty metaboliczne. Dzięki uciskowi masujemy również duże powierzchnie, co poprawia samopoczucie i łagodzi ból wynikający z nadmiernego napięcia.  

Jak korzystać z maty do akupresury?

Aby uzyskać wszystkie korzyści ze stosowania maty należy przede wszystkim używać jej regularnie, najlepiej codziennie przez 15-30 min, chyba że lekarz lub fizjoterapeuta zalecił inaczej. 
Najprostszym sposobem korzystania z maty jest umieszczenie jej na płaskiej powierzchni i położenie się na niej bez ubrań. Do tej pozycji dodać można pod głowę poduszkę z wypustkami, aby zapewnić masaż okolicy kręgosłupa szyjnego. Powinno się co jakiś czas delikatnie zmieniać pozycję, aby zapewnić równomierny masaż na całej powierzchni pleców.
Jeśli zmagasz się z bólem odcinka lędźwiowego kręgosłupa możesz umieścić pod matą w dolnej części pleców małą poduszkę lub zwinięty ręcznik. Jeśli ją posiadasz, możesz też wykorzystać w tym celu poduszkę do akupresury. W ten sposób lepiej dociśniesz kolce do bolącej okolicy i zwiększysz intensywność masażu.
Po macie można także chodzić. Wskazane jest to szczególnie przy siedzącym trybie pracy, gdyż masaż poprawia ogólną kondycję nóg, szczególnie w zakresie krążenia krwi

Jak wybrać odpowiednią matę?

Na rynku dostępnych jest wiele mat różnych firm. Najważniejsze parametry, na których należy się skupić przy wyborze to wielkość maty oraz ostrość kolców. 
Jeśli chcesz używać maty do standardowego masażu całych pleców, należy upewnić się, że jest ona wystarczająco duża, aby Cię pomieścić. Zmagasz się z częstymi bólami głowy i napiętą szyją? Wybierz zestaw zawierający poduszkę do akupresury, która umożliwia masaż także tych rejonów. 
Kolce mat mogą być wykonane z tworzywa sztucznego lub metalu. Osoby początkujące, które nigdy wcześniej nie stosowały takich rozwiązań, powinny zacząć od plastikowych wypustek. Stopień ich ostrości może różnić się w zależności od producenta. Osoby szczupłe o dużej wrażliwości na bodźce powinny zacząć od maty z delikatniejszymi kolcami, podczas gdy mniej wrażliwi na ból śmiało mogą sięgnąć po nieco ostrzejsze wypustki. Stępione igły metalowe przeznaczone są natomiast dla osób, które stosują maty do akupresury od dłuższego czasu, są przyzwyczajone do towarzyszących temu doznań i chcą zwiększyć ich intensywność. 

Katarzyna Łyś,  Biuro Medyczne PZU Zdrowie