9 lutego 2021

Jak przygotować się do sezonu narciarskiego?

Niezależnie od tego, czy planujesz wyjechać za granicę, czy pozostać na polskich stokach, powinieneś być odpowiednio przygotowany. Pomoże Ci w tym niezbędnik narciarza, który możesz pobrać tutaj.

Popraw swoją kondycję

Jazda na nartach jest sportem i aby móc czerpać z niej jak najwięcej przyjemności powinieneś zadbać z wyprzedzeniem o swoją kondycję. Nie ma przecież nic przyjemnego w zjeździe, który kończysz z zadyszką, walącym sercem i całkowitym brakiem sił. W związku z tym przygotuj się odpowiednio do sezonu narciarskiego i wprowadź do swojego grafiku regularne ćwiczenia. Najlepiej, aby aktywność fizyczna towarzyszyła Ci przez cały rok – z odpowiednią kondycją będziesz mógł czerpać jeszcze więcej przyjemności z jazdy na nartach.

Zadbaj o swoją odporność

Zima to czas, kiedy szczególnie często łapiemy różnego rodzaju infekcje. Warto więc zawczasu odpowiednio się przygotować i zadbać o swoją odporność. Zaszczep się na grypę, aby uniknąć zachorowania na tę chorobę w czasie wyjazdu. Ponadto pamiętaj o suplementacji witaminy D , która jest szczególnie ważna w okresie zimowym. W połączeniu z odpowiednią dietą bogatą w warzywa i owoce, dobrym nawodnieniem  i wystarczającą ilością snu, powinno to wzmocnić Twój organizm i zmniejszyć ryzyko zachorowania.

Zadbaj o skórę

Zimowe warunki są dla naszej skóry niekorzystne, a wyjazd na narty może dodatkowo pogorszyć jej stan. Silny wiatr, mróz i ostre słońce mogą powodować, że skóra będzie błyskawicznie wysuszać się i pękać. Aby temu zaradzić koniecznie pamiętaj o tym, aby zabrać ze sobą krem ochronny do smarowania odsłoniętych części ciała, w szczególności twarzy. Przy wyborze kremu pamiętaj koniecznie o filtrze SPF 30 lub wyższym. Zadbaj również o odpowiednie nawilżenie ust i dłoni, stosując pomadkę i krem. Po wieczornej kąpieli warto również zastosować krem do twarzy odpowiedni do typu skóry oraz balsam do ciała, aby zapobiec przesuszeniu skóry. Więcej na temat zimowej pielęgnacji skóry przeczytasz tutaj .  

Uważaj na odmrożenia

Narażenie na działanie niskich temperatur może powodować powstawanie odmrożeń. Na ich powstawanie najbardziej narażone są obwodowe części kończyn (palce u rąk i stóp), małżowiny uszne i nos. Jeśli podczas przebywania na mrozie lub wkrótce po tym skóra staje się zaczerwieniona i bolesna bądź piekąca, można spodziewać się odmrożenia. Należy wtedy udać się do ciepłego pomieszczenia i delikatnie ogrzać miejsca przechłodzone. Nie należy ich zbyt szybko i intensywnie ogrzewać ani pocierać, gdyż może to prowadzić do większego uszkodzenia tkanek. Ogrzewanie powinno być stopniowe, np. w letniej (nie gorącej!) wodzie. Jednocześnie można też ogrzewać całe ciało, pijąc ciepłe napoje. 

Bladość skóry i ustąpienie bólu świadczą o jej odmrożeniu. Jeśli doszło do odmrożenia niezbędna jest specjalistyczna pomoc i powinniśmy udać się do lekarza. W oczekiwaniu na konsultację możemy zabezpieczyć odmrożone miejsce poprzez nałożenie na nie jałowych opatrunków. Jeśli dotyczy ono kilku palców, zabezpiecz każdy z nich osobno. Zdejmij też biżuterię.

Powstawaniu odmrożeń sprzyja niska temperatura, wysoka wilgotność, istniejące zaburzenia krążenia oraz spożycie alkoholu. Szczególnie w tym ostatnim przypadku możliwa jest utrata kontroli i długa ekspozycja na niesprzyjające warunki, co może skutkować powstawaniem odmrożeń wyższego stopnia, które wymagają szybkiej pomocy. 

Uważaj na przegrzanie i odwodnienie

Jazda na nartach stanowi duży wysiłek fizyczny, podczas którego nasz organizm generuje ciepło. Ubrania narciarskie zwykle wykonane są z syntetycznych materiałów, które nie pozwalają na swobodną wymianę ciepła, co skutkuje tym, że zaczynamy się przegrzewać. Na domiar złego, często na stoku zapominamy o piciu, co przy intensywnym poceniu podczas wysiłku może skutkować odwodnieniem . Pamiętaj więc o tym, aby mieć przy sobie butelkę z wodą i systematycznie pić podczas przerw w zjazdach. Aby zapobiec przegrzaniu staraj się wybierać naturalne materiały tam gdzie jest to możliwe. O ile kurtka i spodnie muszą być wodoodporne (a więc syntetyczne) o tyle odzież przylegająca do skóry może być wykonana z naturalnych tkanin. Dzięki temu Twój organizm będzie się mniej nagrzewał. Rób też przerwy, kiedy czujesz że jest Ci bardzo gorąco lub ubierz się w taki sposób, abyś mógł zmniejszyć ilość warstw ubrań. 

Skonsultuj się z lekarzem

Jest to szczególnie ważne, jeśli chorujesz na chociaż jedną chorobę przewlekłą. Osoby zdrowe również mogą odwiedzić lekarza, szczególnie jeśli na co dzień są mało aktywne. Lekarz przeprowadzi wywiad i w razie potrzeby zleci dodatkowe badania, aby ocenić stan Twojego zdrowia. W niektórych przypadkach należy wprowadzić pewne ograniczenia dotyczące form aktywności fizycznej bądź przyjmowanie dodatkowych leków. Pamiętaj też o tym, aby poinformować lekarza o tym, jak długo i w jaki sposób będziesz podróżować. W niektórych przypadkach może zlecić przyjmowanie leków np. przeciwkrzepliwych.

Spakuj odpowiednie ubrania

Niezależnie od tego, czy na stoku jesteś pierwszy czy setny raz powinieneś zaopatrzyć się w nieprzemakalną odzież wierzchnią (spodnie, kurtka, czapka, rękawiczki) i gogle z filtrem UV, które uchronią Twoje oczy przed szkodliwym promieniowaniem. Zadbaj też o to, aby ubranie umożliwiało pełną swobodę ruchów, gdyż oprócz poprawy komfortu jazdy może to pomóc Ci uniknąć kontuzji.

Najlepiej zaopatrzyć się w profesjonalną odzież narciarską, która „oddycha” i dzięki temu zapobiega przegrzaniu. Wierzchnie warstwy powinny być wodoodporne, natomiast bielizna termoaktywna przylegająca do skóry powinna być wykonana z naturalnych materiałów, np. wełny. Jeśli nie wiesz jeszcze, czy zostaniesz zapalonym narciarzem i nie chcesz kupować profesjonalnej odzieży powinieneś ubrać się na cebulkę.

Skompletuj niezbędną apteczkę i przygotuj się do wyjazdu

Apteczka potrzebna do wyjazdu na narty powinna zawierać te same rzeczy co każda inna apteczka podróżna . Pamiętaj, aby zawsze mieć ją pod ręką. Podczas podróży spakuj ją tak, abyś mógł jak najszybciej się do niej dostać – w samolocie będzie to bagaż podróżny, a w samochodzie np. schowek przy przednim siedzeniu. 

Ważne jest, aby zorientować się, gdzie i na jakich zasadach możesz otrzymać pomoc medyczną. Ustal, gdzie znajdują się najbliższe: apteka, przychodnia oraz szpital. Warto też pomyśleć o ubezpieczeniu – nawet najlepiej zaopatrzona apteczka nie uchroni nas przed hospitalizacją w razie wypadku, o które szczególnie łatwo na stoku. Jeśli planujesz ferie w obrębie Unii Europejskiej przydatna będzie Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Warto też rozważyć zakup dodatkowego ubezpieczenia podróżnego, zwłaszcza jeśli wybieramy się poza granice Unii Europejskiej. 

Katarzyna Łyś,  Biuro Medyczne PZU Zdrowie