4 sierpnia 2021

Czego powinna unikać kobieta karmiąca podczas laktacji?

Pomimo tego, że kobieta karmiąca może jeść właściwie wszystko, na niektóre produkty powinna szczególnie uważać. Należą do nich przede wszystkim leki. Niektóre z nich mogą przenikać do mleka matki i trafiać do organizmu dziecka. Właśnie dlatego zażywanie jakichkolwiek lekarstw w czasie laktacji należy skonsultować z lekarzem. Można również skorzystać ze strony http://www.e-lactancia.org/, na której sprawdzimy czy substancja czynna leku może mieć negatywny wpływ na pokarm lub dziecko.

Niewskazane są również tłuszcze trans, czyli tłuszcze utwardzone obecne w gotowych wyrobach cukierniczych. O ile dieta mamy nie ma wpływu na stężenie węglowodanów czy białka w mleku, o tyle tłuszcze, które spożywa, mogą podnieść ich poziom w pokarmie. Są więc one niezdrowe nie tylko dla niej, ale też dla dziecka.

Jeśli dziecko ma potwierdzoną alergię lub nietolerancję pokarmową, mama powinna zrezygnować z danych produktów, by móc kontynuować karmienie piersią.

Dziecko karmione piersią i przyzwyczajone do zmian smaku mleka w zależności od tego, co zje mama, łatwiej toleruje nowe produkty w trakcie rozszerzania diety.

Alkohol

W mleku matki może utrzymywać się nawet kilka godzin, dlatego nie powinien być w ogóle pity w czasie laktacji. Już niewielka ilość alkoholu może wpłynąć na zdrowie dziecka. Nie tylko niekorzystnie działa na rozwój dziecka, ale może też skutkować doraźnymi problemami z układem pokarmowym. Mogą pojawić się wymioty, bóle głowy, brzuszka, senność.

Nadmierne ilości kofeiny i teiny

Niewielkie ilości kawy czy herbaty w ciągu dnia nie zaszkodzą dziecku. Jeśli jednak mama wypije ich więcej lub będą one mocne, dziecko będzie niespokojne i trudno będzie mu zasnąć. Również napoje energetyzujące nie są wskazane dla mamy karmiącej. Zawierają one dużo kofeiny.

Sztuczne barwniki i konserwanty

Z diety mamy karmiącej warto wyeliminować wszelkie gotowe produkty, czyli konserwy, sosy w proszku, słodycze, kolorowe napoje, słodziki. Zawierają one dużo sztucznych wzmacniaczy smaku, barwników i konserwantów, które są niezdrowe, ale wszechobecne. Warto wyrobić w sobie nawyk czytania etykiet nie tylko na czas laktacji, ale również na całe życie.

Produkty alergizujące i ciężkostrawne

Nie są może one całkowicie zakazane, jednak należy uważać po ich zjedzeniu i obserwować reakcję dziecka. Jeśli nie będzie ono przejawiało żadnych problemów z układem pokarmowym, można bez obaw je spożywać. Jeśli jednak zauważymy jakieś niepojące symptomy, warto poczekać z ponownym wprowadzeniem tych produktów do diety.

Dr n. o zdr. Mariola Borowska
Rzecznik Zdrowia PZU