31 marca 2021

Jak radzić sobie z izolacją?

Skutki podjęcia przez władze środków ograniczających, w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się koronawirusa, mają ogromny wpływ na codzienne funkcjonowanie społeczeństwa. Poczucie izolacji, odseparowania od życia społecznego może negatywnie wpłynąć na każdego z nas. 

Oto kilka praktycznych wskazówek, jak poradzić sobie z izolacją podczas pandemii:

  • Przygotuj wygodne i przyjemne otoczenie. Nie tylko środowisko fizyczne, lecz również ciekawe książki, ulubiona muzyka, które mogą wypełnić czas, odstresować i pozwolić Ci na zrelaksowanie się.
  • Nie skupiaj się nad tym, nad czym nie masz kontroli: zachowania innych ludzi, czas trwania pandemii, motywy działania i reakcje innych ludzi, przestrzeganie zasad bezpiecznego dystansu fizycznego wobec Ciebie przez innych ludzi.
  • Porządkowanie dnia pozytywnie wpływa na psychikę człowieka. Utrzymanie w okresie izolacji względnie typowego schematu, bądź wypracowanie go, z pewnością pomoże w utrzymaniu dobrego samopoczucia. Przygotuj swoją „rutynę”, pamiętając o uwzględnieniu w niej zdrowych nawyków, takich jak: dieta, sen, aktywność fizyczna i czas wolny.
  • Skup się nad tym, nad czym masz kontrolę: zachowanie bezpiecznego dystansu wobec innych, postępowanie zgodnie z zaleceniami, pozytywne nastawienie, życzliwość wobec drugiego człowieka.
  • Aby nie oddalić się zanadto od świata zewnętrznego, pamiętaj o przebraniu się z piżamy. To, że jesteś w domu, nie oznacza, że nie możesz rozpoczynać dnia tak samo, jak przed kwarantanną. 
  • Jeśli pracujesz w domu, przygotuj sobie stanowisko pracy. Ważne jest, aby wyznaczyć odrębne miejsce do wypoczynku i odrębne miejsce do pracy. Wyznacz również godziny, które poświęcasz na pracę i godziny wypoczynku. Po czasie wyznaczonym na pracę nie odbieraj służbowego maila, wycisz telefon służbowy.
  • Jeśli odczuwasz samotność, pamiętaj aby pozostać w kontakcie z bliskimi. Możesz do tego wykorzystać wideo rozmowy, komunikatory czy media społecznościowe. Niezwykle ważne jest, aby mieć świadomość pułapek związanych z kwarantanną i nie dopuścić do rozwinięcia u siebie poczucia izolacji i odseparowania od normalnego życia i świata zewnętrznego.
  • Chaos informacyjny, związany z pandemią jest przytłaczający, przez co trudno powstrzymać falę negatywnych myśli i emocji, takich jak lęk, niepokój czy rozpacz. W takiej sytuacji postaraj się ograniczyć ilość otrzymywanych informacji na temat pandemii. 
  • W czasie pandemii pojawią się wątpliwości dotyczące potencjalnego zagrożenia zakażeniem w trakcie wizyty lekarskiej, czy wizyty w szpitalu. Porozmawiaj z lekarzem, aby ustalić, czy wizyta jest bezwzględnie konieczna. To może pomóc. Być może istnieje możliwość przełożenia wizyty lub przeprowadzenia konsultacji w inny sposób, na przykład telefonicznie lub przez Internet. 
  • Najważniejsze jest pozytywne nastawienie. Badania pokazują, że osoby o pozytywnym nastawieniu odczuwają mniejszy niepokój, czują się zdrowsze na ciele i duszy oraz mają poczucie większej kontroli nad sobą i swoim otoczeniem. 

W PZU Zdrowie zdajemy sobie sprawę, że obecna sytuacja może przyczyniać się do wzrostu poczucia lęku, samotności, zagrożenia. Wzmożeniu mogą ulec nawet objawy choroby, które dotychczas „mieliśmy pod kontrolą”. Dodatkowo ograniczona możliwość przemieszczania się jest dużym utrudnieniem dla osób, które korzystają z usług psychologa stacjonarnie. Dlatego PZU Zdrowie uruchomiło usługę pomoc psychologiczną przez telefon, która pozwala w komforcie i spokoju porozmawiać z naszymi psychologami i uzyskać wsparcie emocjonalne i psychiczne w trudnej sytuacji życiowej. Więcej informacji znajdziesz tutaj 

dr n. o zdr.  Mariola Borowska, Rzecznik Zdrowia PZU

Źródło:

  1. Bilikiewicz A. (red.). Psychiatria. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1992.
  2. ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja dziesiąta. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2000. 
  3. Borys B. Sytuacje ekstremalne i ich wpływ na stan psychiczny człowieka. Psychiatria 2004; 1 (2): 97–105.
  4. Krukow P., Lipczyński A. Zespół stresu pourazowego — charakterystyka psychologiczna i neuropsychologiczna. Psychiatria.pl., 2006.