04 marca 2022

Dwa lata walki z pandemią

PZU Zdrowie
4 marca 2020 roku odnotowano pierwszy przypadek zachorowania na COVID-19 w Polsce. Właśnie mijają dwa lata odkąd mierzymy się z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 w naszym kraju. W tym czasie potwierdzono ponad 5,6 mln przypadków zakażeń, a 111 tys. osób zmarło. Obecnie w pełni zaszczepionych jest ponad 22 mln Polaków, a poziom immunizacji społecznej, czyli obecności przeciwciał, jest według najnowszych danych Ministerstwa Zdrowia na poziomie wyższym niż 90 proc. Wierzymy, że już wkrótce będziemy mogli mówić o pandemii w czasie przeszłym.

Z perspektywy ogólnopolskiego operatora medycznego ostatnie 24 miesiące to okres pełen wyzwań – zarówno w wymiarze organizacji pracy placówek medycznych, dostosowania systemów i procesów, ale także troski o personel medyczny i wszystkich pracowników. Dlatego dziękując im za otwartą i pełną zaangażowania postawę, prezentujemy krótkie podsumowanie.

Bezpieczeństwo i dostępność

Przełom lutego i marca 2020 r. to przede wszystkim test dla procedur sanitarnych i rozwiązań systemowych. Jeszcze przed oficjalnym wprowadzeniem wytycznych Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego, dostosowaliśmy funkcjonowanie placówek medycznych PZU Zdrowie do nowych realiów. Od początku priorytetem było bezpieczeństwo epidemiczne przy zachowaniu ciągłości opieki medycznej. Nasze placówki pozostały otwarte przez cały okres pandemii, aby pacjenci mogli kontynuować leczenie. Wprowadziliśmy dodatkowe procedury i środki ochrony, dzięki którym można bezpiecznie wykonać niezbędne badania. O zachowaniu najwyższych standardów sanitarnych w naszej sieci medycznej informowaliśmy pacjentów w ramach kampanii „U nas możesz czuć się bezpiecznie”. 

Rozwój telemedycyny

W czasie utrudnionego dostępu do opieki zdrowotnej zaangażowaliśmy na szeroką skalę, tworzoną już od kilku lat, infrastrukturę technologiczną. Inwestycje w rozwiązania telemedyczne i rozwój portalu mojePZU sprawiły, że byliśmy przygotowani, aby zapewnić naszym pacjentom kontakt ze specjalistami w czasie lockdownu. Jako pierwszy operator na rynku uruchomiliśmy infolinię, pod którą każdy mógł bezpłatnie skonsultować się z lekarzem. Pacjenci mogli skorzystać z niej już tego samego dnia, w którym potwierdzono pierwszy przypadek koronawirusa w Polsce. Dzięki infolinii można uzyskać informacje na temat COVID-19, poradę medyczną, a także receptę, skierowanie lub zwolnienie. Również w marcu nasza infolinia medyczna rozpoczęła wsparcie dla ogólnopolskiej Telefonicznej Informacji Pacjenta NFZ, gdzie konsultanci, lekarze i psychologowie nieodpłatnie udzielali porad dotyczących wirusa. 

W ciągu dwóch lat rozwinęliśmy portal pacjenta mojePZU o wiele funkcjonalności związanych z opieką zdalną, tym samym odpowiadając na bieżące potrzeby naszych pacjentów (m.in. dostęp do dokumentacji medycznej po wizycie w placówkach naszej sieci czy szybkie umawianie badań laboratoryjnych). Telemedycyna to rozwiązanie, które sprawdza się w określonych przypadkach, a pacjenci doceniają wygodę w szybkim dostępie do usług zdrowotnych. Niezależnie od rozwiązań telemedycznych, pozostawiamy wybór sposobu kontaktu z lekarzem i zachęcamy do wizyt stacjonarnych w placówkach, szczególnie w zakresie diagnostyki.

Zdalne rozwiązania pozwoliły nam również wesprzeć pracowników służby zdrowia, którzy pracując na pierwszej linii frontu, zmagają się nie tylko z wirusem, ale także niespotykanym dotychczas stresem. Dlatego z myślą o medykach, w kwietniu 2020 r., uruchomiliśmy bezpłatną infolinię psychologiczną. 

Opieka dla chorujących w domu

W szczycie drugiej fali pandemii, na początku listopada 2020 r., ruszył program Ministerstwa Zdrowia Domowa Opieka Medyczna do zdalnego monitoringu stanu zdrowia pacjentów z koronarwirusem. Był odpowiedzią na ograniczoną przepustowość szpitali, do których trafiali pacjenci w szczególnie ciężkim stanie. PZU Zdrowie wsparło organizacyjnie ten program. Pierwsze efekty tej współpracy sektora publicznego i prywatnego opieki zdrowotnej przedstawiliśmy w marcu 2021 r. w Centrum Kontaktu PZU Zdrowie w Gdańsku, podczas konferencji prasowej z udziałem Ministra Zdrowia Adama Niedzielskiego i Wojewody Pomorskiego Dariusza Drelicha. Do tej pory z programu skorzystało 100 tys. pacjentów, którzy wykonali 3,5 mln pomiarów pulsoksymetrem. Nasi lekarze zrealizowali 20 tys. teleporad, a dzięki wsparciu konsultantów PZU Zdrowie 4,6 tys. pacjentów w stanie zagrożenia życia trafiło w porę pod opiekę zespołu ratownictwa medycznego.

W odpowiedzi na rosnącą liczbę zakażeń, w grudniu 2020 r. uruchomiliśmy – działający blisko rok – bezpłatny program Zdalna Opieka COVID dla pacjentów PZU Zdrowie z objawami koronawirusa. Aby wesprzeć osoby, które leczyły się w domu, dostarczaliśmy im pulsoksymetry, za pomocą których mogli sprawdzić puls i poziom tlenu we krwi. Pacjenci w razie potrzeby mogli również skontaktować się z internistą i psychologiem. Bieżące monitorowanie stanu zdrowia pozwoliło odpowiednio wcześnie wychwycić niepokojące objawy i jak najszybciej udzielić pomocy. Projekt Zdalna Opieka COVID PZU Zdrowie został doceniony w plebiscycie „Innowatory Wprost 2021” w kategorii „Nowe technologie”.

#SzczepimySię

W maju 2021 r., u szczytu trzeciej fali pandemii, zaangażowaliśmy się w kolejny etap walki nakierowany na szczepienia populacyjne. Zorganizowaliśmy pierwszy w Warszawie punkt szczepień typu drive thru, z którego mogła skorzystać bezpłatnie każda osoba ze skierowaniem. Pacjenci mogli zaszczepić się nie tylko w sposób sprawny i wygodny, ale przede wszystkim, ze względu na bezkontaktową formę, bezpieczny. Do Narodowego Programu Szczepień zgłosiliśmy 32 centra medyczne PZU Zdrowie. W okresie wakacyjnym Centrum Medyczne PZU Zdrowie Płock zorganizowało tymczasowy punkt szczepień w C.H. Atrium Mosty. Przez kilka weekendów zainteresowani mogli przyjąć tam jednorazową szczepionkę firmy Johnson&Johnson.

Profilaktyka i promocja zdrowia

Pandemia koronawirusa niewątpliwie utrudniła dbanie o profilaktykę zdrowotną. Niektórzy pacjenci, z obawy przed zakażeniem, zdecydowali się na przekładanie planowanej diagnostyki lub zabiegów. Lekarze zaczęli alarmować o narastającym „długu zdrowotnym” w polskim społeczeństwie. Dlatego w lipcu 2021 r. ruszył program Ministerstwa Zdrowia Profilaktyka 40 PLUS, którego celem jest profilaktyka chorób przewlekłych u osób od 40 roku życia. Umożliwia on bezpłatne wykonanie jednorazowo pakietu badań diagnostycznych. W sieci PZU Zdrowie program realizuje 35 placówkach medycznych. 

Nieodłącznym elementem profilaktyki jest edukacja zdrowotna. I na takie działania PZU Zdrowie postawiło właśnie w ciągu ostatniego roku. Razem z PZU Życie wydaliśmy dwie publikacje na temat profilaktyki zdrowotnej: kompendium wiedzy „Masz wpływ na swoje życie” oraz e-book „Zaopiekuj się swoim życiem”. Eksperci PZU Zdrowie byli również zaangażowani w telewizyjny program edukacyjny „Zacznij od zdrowia”, który powstał we współpracy z funduszem prewencyjnym Grupy PZU. 

W grudniu 2021 r. do naszej oferty włączyliśmy nową linię produktów zdrowotnych – pakietów profilaktycznych i abonamentów dla osób, które chcą nabywać je indywidualnie dla siebie lub bliskich. Pakiety PZU Zdrowie dostępne są w portalu i aplikacji mojePZU, gdzie pacjenci także wygodnie umówią wizyty lekarskie i badania. Wśród kilkunastu zakresów znajduje się również pakiet profilaktyczny „Zdrowie po Covid-19 pod kontrolą” dla tych, którzy chcą zadbać o swoje zdrowie po przebytej chorobie.

Dziękujemy!

Ostatnie dwa lata utwierdziły wszystkich w przekonaniu, że zdrowie jest najważniejsze. To  stwierdzenie ustanowiliśmy w ubiegłym roku oficjalnym hasłem naszej marki. Wierzymy, że doświadczenia, jakie wynosimy z pandemii, z jednej strony zaowocują lepszymi rozwiązaniami dla obsługi pacjentów, a z drugiej – wzmocnią w polskim społeczeństwie świadomość konieczności aktywnego dbania o swoje zdrowie.

Dziękujemy wszystkim pracownikom PZU Zdrowie, którzy w tym pełnym wyzwań czasie okazali maksimum zaangażowania i wsparcia. Zarówno personel medyczny i administracyjny z naszych placówek i infolinii medycznej, jak i obszar biznesowy naszej organizacji pracował wyjątkowo ciężko, aby utrzymać ciągłość naszej opieki, a także rozwijać naszą infrastrukturę. To właśnie otwarta postawa naszych pracowników umożliwiła niesienie pomocy pacjentom i utrzymanie wysokiego poziomu zaufania oraz satysfakcji z opieki PZU Zdrowie
 
Obecnie stajemy przed kolejnym wyzwaniem dla ochrony zdrowia związanym z wojną w Ukrainie i falą uchodźców, którzy potrzebują pomocy. Również teraz możemy liczyć na niezwykłe zaangażowanie naszych pracowników i wspólnie udzielać należytego wsparcia.